معرفی بیماری گل و گیاه

سه شنبه 4 مهر 1402 333 بازدید کننده گروه آرشیو اخبار

گل‌ها و گیاهان، به عنوان یک عنصر زنده و آرام‌بخش، زیبایی و طراوت خاصی به منزل می‌آورند. این عناصر زیبا همانند سایر موجودات زنده، به انواع مختلفی از بیماری‌ها دچار می‌شوند که در صورت تشدید می‌تواند به نابودی و از بین رفتن آن‌ها منجر شود. بررسی و مدیریت بیماری‌های گل و گیاه اهمیت بسیاری در حفظ سلامت گیاهان دارد. در این مقاله، به معرفی بیماری‌ گل و گیاه و انواع آن، علل آن‌ها، روش‌های تشخیص و پیشگیری این بیماری‌ها برای حفظ سلامتی و حفاظت از گیاهان خواهیم پرداخت.

 

انواع بیماری گل و گیاه

 

بیماری‌های گیاهان به دو دسته اصلی غیرزنده (غیرعفونی) و زنده (عفونی) تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس مشخصه‌های بیماری و نوع عاملی که آن را ایجاد می‌کند، انجام می‌شود. در ادامه به توضیح هر دسته می‌پردازیم:

 

1.بیماری‌های غیرزنده (غیر‌عفونی)

 

بیماری‌هایی که توسط عوامل غیرزنده از محیط خارجی ایجاد می‌شوند و توانایی انتقال از یک گیاه به گیاه دیگر را ندارند، به عنوان بیماری‌های غیرزنده شناخته می‌شوند. این نوع بیماری‌ها از خاک نامناسب، آفتاب‌سوختگی، فشردگی خاک، کمبود عناصر غذایی و دیگر عوامل محیطی در گیاهان به وجود می‌آیند.

 

2.بیماری‌های زنده(عفونی)

 

بیماری‌های زنده یا عفونی در گیاهان از میکروارگانیسم‌های زنده مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها به وجود می‌آیند که به گیاهان آسیب می‌رسانند و می‌توانند از یک گیاه به گیاه دیگر انتقال یابند.

 

شایع ترین بیماری های گل و گیاه و  روش درمان آن‌ها

 

زمانی که به دنیای زندگی گل و گیاهان نزدیک‌تر می‌شویم متوجه می‌شویم که آن‌ها نیز در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که سلامتی و زیبایی آن‌ها را تهدید می‌کنند. از پوسیدگی ریشه‌ها تا آفت‌ها و بیماری‌های قارچی، گل‌ها و گیاهان با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که نیازمند آگاهی و مراقبت ویژه هستند. در ادامه مقاله بیماری گل و گیاه، به معرفی شایع ترین بیماری های گل و گیاه و و روش درمان آن‌ها می‌پردازیم:

سفید کرکی

بیماری سفید کرکی به شکل لکه‌های سفید یا زرد روی سطح فوقانی برگ‌های قدیمی نمایان می‌شود و در زیر برگ‌ها نیز قارچ‌های سفید تا خاکستری ظاهر می‌شوند که به آن سفیدک پنبه‌ای روی گیاه نیز می‌گویند. این بیماری معمولا بعد از باران یا شبنم سنگین روی گیاه ظاهر می‌شود و مخصوص آب و هوای سرد و مرطوب می‌باشد و به همین علت گیاهان در اوایل فصل بهار  یا اواخر پاییز  بیشتر به آن مبتلا می‌شوند.

 برای جلوگیری و درمان این بیماری ابتدا باید برگ‌های بیمار را هرس کرد و برگ‌های آلوده ریخته شده در پای گیاه یا درختان را جمع آوری کرد. در صورتی که شدت این بیماری در گیاه زیاد باشد باید کل آن را از بین برد.

 

سفیدک پودری

 

سفیدک پودری یکی از شایع‌ترین بیماری های عفونی گیاهان است و اغلب هنگامی که رطوبت خاک کم است و میزان رطوبت روی برگ گیاه زیاد است این بیماری رخ می‌دهد. سفیدک پودری به شکل نقاط جوش مانند بر روی برگ‌ها ظاهر شده و باعث فر خوردن و پیچش گیاه می‌شود.

لکه‌های سفید تا خاکستری معمولا در سطح بالایی گیاه ظاهر شده و جوانه‌های باز نشده گل‌ها نیز در اثر ابتلا سفید شده و شکفته نخواهند شد. در موارد شدید این بیماری، بخش آلوده گیاه قهوه‌ای رنگ خواهد شد. برای درمان گیاه در این وضعیت باید بخش آلوده را هرس کنید و بخش‌های آلوده موجود در پای گیاهان را بردارید و از چندین لایه مالچ یا کمپوست آلی استفاده کنید.

 

معرفی بیماری گل و گیاه

 

عسلک گیاه

 

یکی از شایع ترین بیماری های گل و گیاه، عسلک گیاه است. عسلک به موادی اشاره دارد که به شکل چسبناک و شبیه به عسل یا شیرینی به وجود می‌آیند. این مواد توسط حشرات مکنده‌ای مانند شته‌ها تولید می‌شوند. این حشرات از شیره‌های گیاهی تغذیه کرده و از آن‌ها شیره‌هایی چسبناک به دست می‌آورند که برگ‌های گیاه را پوشانده و لایه‌ای چسبناک را بر روی آن‌ها ایجاد می‌کند.

 این پدیده سبب می‌شود که سایر ارگانیسم‌های مخرب دیگر نیز به این منطقه جذب شوند و رشد کنند. به عنوان مثال، عسلک محیطی مناسب برای رشد قارچ‌های سیاه دوده‌ای فراهم می‌آورد.  برای درمان این بیماری باید گیاه را با آب داغ شست‌و‌شو بدهید تا حشرات به طور کامل شسته شوند. در صورتی که بیماری گیاه شدید باشد، از روغن چریش، روغن سفید یا صابون‌های حشره کش می‌توانید استفاده کنید.

 

شپشک سفید

 

شپشک سفید یک گونه از حشرات کوچک می‌باشند که به گیاهان آسیب می‌زنند. این حشرات به علت جذب شیره‌های گیاهی و تخریب برگ‌ها و باعث گسترش بیماری‌ها و کاهش عملکرد گیاهان می‌شوند. شپشک سفید به دما و رطوبت بالا علاقه دارد. شرایط محیطی بهار و تابستان باعث تکثیر این حشره‌ها می‌شود. گیاهان ضعیفی که نمی‌توانند ساقه‌های خود را به خوبی حفظ کنند، به شپشک سفید حساس‌تر هستند. شست‌و‌شوی گیاه و استفاده از سموم گیاهی تا حد زیادی به رفع این بیماری در گیاه کمک می‌کند.

 

 

علت ایجاد قارچ در گل و گیاه

 

بروز قارچ در گیاهان یکی از مشکلات شایعی است که می‌تواند به رشد و سلامت آن‌ها آسیب بزند. این پدیده به عنوان بیماری‌های قارچی گیاهان شناخته می‌شود و معمولا ناشی از عواملی مانند رطوبت بالای خاک، هوای گرم و مرطوب و دیگر شرایط زیستی نامساعد برای گیاهان است. عوامل متعددی باعث ایجاد و گسترش قارچ در گل و گیاه می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • شرایط محیطی: برای رشد و تکثیر، قارچ‌ها به شرایط محیطی خاصی نیاز دارند. این شرایط می‌تواند شامل رطوبت مناسب، دما و تغذیه مناسب باشد. تغییر در این شرایط محیطی می‌تواند باعث ایجاد یا گسترش بیماری‌های قارچی شود.

 

  • ضعف گیاه: گیاهانی که به دلیل کمبود تغذیه، آب یا آلودگی‌های محیطی ضعیف هستند، به بیماری‌های قارچی حساس‌تر هستند و به راحتی آلوده می‌شوند.

 

  • محیط آلوده: قارچ‌ها می‌توانند از طریق منابع مختلف به گیاهان منتقل می‌شوند. این منابع شامل خاک و کود آلوده به قارچ‌، بذرهای آلوده و حشرات حامل قارچ‌ها می‌باشند.

 

  • نبود نور کافی و رطوبت زیاد: یکی از عوامل مهم بروز قارچ در گل و گیاه، نبود نور کافی و رطوبت زیاد گیاه است و از آنجا که قارچ ها در فضای تاریک و محیط مرطوب به خوبی رشد و تکثیر می‌کنند؛ این عامل باعث بروز و گسترش قارچ در گیاه خواهد شد.

 

روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های گل و گیاه

 

بهترین روش مراقبت از گل‌ و گیاه، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و کمک به حفظ سلامتی آن‌ها می‌باشد. این روش‌ها به کشاورزان، باغبانان و علاقه‌مندان به گل و گیاه‌ کمک می‌کند تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنند یا در صورت بروز، آن‌ها را کنترل و مدیریت کنند. در ادامه مقاله معرفی بیماری گل و گیاه، به برخی از روش‌های مهم پیشگیری و کنترل بیماری‌های گل و گیاه می‌پردازیم:

  • انتخاب گیاه سالم: گیاهان سالم و قوی تر مقاومت بیشتری نسبت به بیماری‌ها و آفات دارند. بنابراین، انتخاب و کاشت گیاه سالم و مطمئن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.
  • رعایت نظافت و بهداشت گیاهان: حفظ نظافت و بهداشت گیاهان از طریق قطع کردن برگ‌های آلوده و از بیمار و جلوگیری از تجمع حشرات مانند شپشک‌ها می‌تواند تا حد زیادی بروز بیماری‌ها در گیاهان را کاهش دهد.

 

انواع بیماری گل و گیاه

 

  • استفاده از اسپری حشره کش: حشرات مانند شته‌ها، کرم‌ها و سوسک‌ها ممکن است بیماری‌هایی را به گیاهان منتقل کنند. استفاده از اسپری حشره کش می‌تواند به کاهش انتقال بیماری‌ها کمک کند.

 

  • استفاده از مواد قارچ‌کش: در مواقعی که گل و گیاه به بیماری‌های قارچی دچار می‌شود، از مواد قارچ‌کش مانند مانکوزب استفاده می‌شود تا گیاه از این بیماری‌ها حفاظت شود.

 

 

  • خاک مناسب: کاشت و رشد گیاهان در خاک مناسب، آن‌ها را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند. استفاده از کودها و مواد آلی و تعویض منظم خاک به بهبود سلامت گیاهان کمک زیادی  می‌کند.

 

  • نظارت و ارزیابی مداوم: نظارت و ارزیابی منظم گیاهان برای شناسایی زودرس بیماری‌ها و تغییرات ناگهانی این امکان را می‌دهد تا بیماری‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند و در همان مراحل اولیه از گسترش بیماری در گیاه پیشگیری شود.

 

  • استفاده از روش‌های فیزیکی: برخی از روش‌های فیزیکی مانند تنظیم دما (گرما یا سرما) یا استفاده از امواج صوتی نیز برای کنترل بیماری‌ها و حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  • جلوگیری از تجمع گیاهان: گیاهان را نزدیک به یکدیگر نکارید، چرا که تجمع گیاهان در کنار هم، شرایط رطوبتی و دمایی مناسبی برای انتقال بیماری‌ها ایجاد خواهد کرد.

 

 

  • آموزش و افزایش آگاهی: آموزش و آگاهی لازم در مورد شناخت بیماری‌ها و حشرات، روش‌های پیشگیری از بیماری و مدیریت بیماری‌ها و کنترل حشرات در گیاهان تا حد مطلوبی برای حفظ سلامت گیاهان و کاهش ضررهای اقتصادی مفید خواهد بود.

 

پیشگیری و کنترل بیماری‌های گل و گیاه نه تنها برای کشاورزان و باغبانان بلکه برای تولید محصولات سالم و حفظ محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با استفاده از این روش‌ها، می‌توان از ابتلای گیاهان به بیماری‌ها و حفظ سلامت آن‌ها کمک بسیاری کرد.


دیدگاه شما

نام شما :
آدرس ایمیل :
مشخصات من نمایش داده شود :
متن دیدگاه :
کد روبرو را وارد کنید :

معرفی بیماری گل و گیاهگلفروشی در شیراز | گالری گل فلورا گلفروشی آنلاین در شیراز9/26/2023گل‌ها و گیاهان، به عنوان یک عنصر زنده و آرام‌بخش، زیبایی و طراوت خاصی به منزل می‌آورن... گل‌ها و گیاهان، به عنوان یک عنصر زنده و آرام‌بخش، زیبایی و طراوت خاصی به منزل می‌آورند. این عناصر زیبا همانند سایر موجودات زنده، به انواع مختلفی از بیماری‌ها دچار می‌شوند که در صورت تشدید می‌تواند به نابودی و از بین رفتن آن‌ها منجر شود. بررسی و مدیریت بیماری‌های گل و گیاه اهمیت بسیاری در حفظ سلامت گیاهان دارد. در این مقاله، به معرفی بیماری‌ گل و گیاه و انواع آن، علل آن‌ها، روش‌های تشخیص و پیشگیری این بیماری‌ها برای حفظ سلامتی و حفاظت از گیاهان خواهیم پرداخت. انواع بیماری گل و گیاه بیماری‌های گیاهان به دو دسته اصلی غیرزنده (غیرعفونی) و زنده (عفونی) تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس مشخصه‌های بیماری و نوع عاملی که آن را ایجاد می‌کند، انجام می‌شود. در ادامه به توضیح هر دسته می‌پردازیم: 1.بیماری‌های غیرزنده (غیر‌عفونی) بیماری‌هایی که توسط عوامل غیرزنده از محیط خارجی ایجاد می‌شوند و توانایی انتقال از یک گیاه به گیاه دیگر را ندارند، به عنوان بیماری‌های غیرزنده شناخته می‌شوند. این نوع بیماری‌ها از خاک نامناسب، آفتاب‌سوختگی، فشردگی خاک، کمبود عناصر غذایی و دیگر عوامل محیطی در گیاهان به وجود می‌آیند. 2.بیماری‌های زنده(عفونی) بیماری‌های زنده یا عفونی در گیاهان از میکروارگانیسم‌های زنده مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها به وجود می‌آیند که به گیاهان آسیب می‌رسانند و می‌توانند از یک گیاه به گیاه دیگر انتقال یابند. شایع ترین بیماری های گل و گیاه و  روش درمان آن‌ها زمانی که به دنیای زندگی گل و گیاهان نزدیک‌تر می‌شویم متوجه می‌شویم که آن‌ها نیز در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که سلامتی و زیبایی آن‌ها را تهدید می‌کنند. از پوسیدگی ریشه‌ها تا آفت‌ها و بیماری‌های قارچی، گل‌ها و گیاهان با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که نیازمند آگاهی و مراقبت ویژه هستند. در ادامه مقاله بیماری گل و گیاه، به معرفی شایع ترین بیماری های گل و گیاه و و روش درمان آن‌ها می‌پردازیم:سفید کرکیبیماری سفید کرکی به شکل لکه‌های سفید یا زرد روی سطح فوقانی برگ‌های قدیمی نمایان می‌شود و در زیر برگ‌ها نیز قارچ‌های سفید تا خاکستری ظاهر می‌شوند که به آن سفیدک پنبه‌ای روی گیاه نیز می‌گویند. این بیماری معمولا بعد از باران یا شبنم سنگین روی گیاه ظاهر می‌شود و مخصوص آب و هوای سرد و مرطوب می‌باشد و به همین علت گیاهان در اوایل فصل بهار  یا اواخر پاییز  بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. برای جلوگیری و درمان این بیماری ابتدا باید برگ‌های بیمار را هرس کرد و برگ‌های آلوده ریخته شده در پای گیاه یا درختان را جمع آوری کرد. در صورتی که شدت این بیماری در گیاه زیاد باشد باید کل آن را از بین برد. سفیدک پودری سفیدک پودری یکی از شایع‌ترین بیماری های عفونی گیاهان است و اغلب هنگامی که رطوبت خاک کم است و میزان رطوبت روی برگ گیاه زیاد است این بیماری رخ می‌دهد. سفیدک پودری به شکل نقاط جوش مانند بر روی برگ‌ها ظاهر شده و باعث فر خوردن و پیچش گیاه می‌شود.لکه‌های سفید تا خاکستری معمولا در سطح بالایی گیاه ظاهر شده و جوانه‌های باز نشده گل‌ها نیز در اثر ابتلا سفید شده و شکفته نخواهند شد. در موارد شدید این بیماری، بخش آلوده گیاه قهوه‌ای رنگ خواهد شد. برای درمان گیاه در این وضعیت باید بخش آلوده را هرس کنید و بخش‌های آلوده موجود در پای گیاهان را بردارید و از چندین لایه مالچ یا کمپوست آلی استفاده کنید.  عسلک گیاه یکی از شایع ترین بیماری های گل و گیاه، عسلک گیاه است. عسلک به موادی اشاره دارد که به شکل چسبناک و شبیه به عسل یا شیرینی به وجود می‌آیند. این مواد توسط حشرات مکنده‌ای مانند شته‌ها تولید می‌شوند. این حشرات از شیره‌های گیاهی تغذیه کرده و از آن‌ها شیره‌هایی چسبناک به دست می‌آورند که برگ‌های گیاه را پوشانده و لایه‌ای چسبناک را بر روی آن‌ها ایجاد می‌کند. این پدیده سبب می‌شود که سایر ارگانیسم‌های مخرب دیگر نیز به این منطقه جذب شوند و رشد کنند. به عنوان مثال، عسلک محیطی مناسب برای رشد قارچ‌های سیاه دوده‌ای فراهم می‌آورد.  برای درمان این بیماری باید گیاه را با آب داغ شست‌و‌شو بدهید تا حشرات به طور کامل شسته شوند. در صورتی که بیماری گیاه شدید باشد، از روغن چریش، روغن سفید یا صابون‌های حشره کش می‌توانید استفاده کنید. شپشک سفید شپشک سفید یک گونه از حشرات کوچک می‌باشند که به گیاهان آسیب می‌زنند. این حشرات به علت جذب شیره‌های گیاهی و تخریب برگ‌ها و باعث گسترش بیماری‌ها و کاهش عملکرد گیاهان می‌شوند. شپشک سفید به دما و رطوبت بالا علاقه دارد. شرایط محیطی بهار و تابستان باعث تکثیر این حشره‌ها می‌شود. گیاهان ضعیفی که نمی‌توانند ساقه‌های خود را به خوبی حفظ کنند، به شپشک سفید حساس‌تر هستند. شست‌و‌شوی گیاه و استفاده از سموم گیاهی تا حد زیادی به رفع این بیماری در گیاه کمک می‌کند.  علت ایجاد قارچ در گل و گیاه بروز قارچ در گیاهان یکی از مشکلات شایعی است که می‌تواند به رشد و سلامت آن‌ها آسیب بزند. این پدیده به عنوان بیماری‌های قارچی گیاهان شناخته می‌شود و معمولا ناشی از عواملی مانند رطوبت بالای خاک، هوای گرم و مرطوب و دیگر شرایط زیستی نامساعد برای گیاهان است. عوامل متعددی باعث ایجاد و گسترش قارچ در گل و گیاه می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:شرایط محیطی: برای رشد و تکثیر، قارچ‌ها به شرایط محیطی خاصی نیاز دارند. این شرایط می‌تواند شامل رطوبت مناسب، دما و تغذیه مناسب باشد. تغییر در این شرایط محیطی می‌تواند باعث ایجاد یا گسترش بیماری‌های قارچی شود. ضعف گیاه: گیاهانی که به دلیل کمبود تغذیه، آب یا آلودگی‌های محیطی ضعیف هستند، به بیماری‌های قارچی حساس‌تر هستند و به راحتی آلوده می‌شوند. محیط آلوده: قارچ‌ها می‌توانند از طریق منابع مختلف به گیاهان منتقل می‌شوند. این منابع شامل خاک و کود آلوده به قارچ‌، بذرهای آلوده و حشرات حامل قارچ‌ها می‌باشند. نبود نور کافی و رطوبت زیاد: یکی از عوامل مهم بروز قارچ در گل و گیاه، نبود نور کافی و رطوبت زیاد گیاه است و از آنجا که قارچ ها در فضای تاریک و محیط مرطوب به خوبی رشد و تکثیر می‌کنند؛ این عامل باعث بروز و گسترش قارچ در گیاه خواهد شد. روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های گل و گیاه بهترین روش مراقبت از گل‌ و گیاه، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و کمک به حفظ سلامتی آن‌ها می‌باشد. این روش‌ها به کشاورزان، باغبانان و علاقه‌مندان به گل و گیاه‌ کمک می‌کند تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنند یا در صورت بروز، آن‌ها را کنترل و مدیریت کنند. در ادامه مقاله معرفی بیماری گل و گیاه، به برخی از روش‌های مهم پیشگیری و کنترل بیماری‌های گل و گیاه می‌پردازیم:انتخاب گیاه سالم: گیاهان سالم و قوی تر مقاومت بیشتری نسبت به بیماری‌ها و آفات دارند. بنابراین، انتخاب و کاشت گیاه سالم و مطمئن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند.رعایت نظافت و بهداشت گیاهان: حفظ نظافت و بهداشت گیاهان از طریق قطع کردن برگ‌های آلوده و از بیمار و جلوگیری از تجمع حشرات مانند شپشک‌ها می‌تواند تا حد زیادی بروز بیماری‌ها در گیاهان را کاهش دهد.  استفاده از اسپری حشره کش: حشرات مانند شته‌ها، کرم‌ها و سوسک‌ها ممکن است بیماری‌هایی را به گیاهان منتقل کنند. استفاده از اسپری حشره کش می‌تواند به کاهش انتقال بیماری‌ها کمک کند. استفاده از مواد قارچ‌کش: در مواقعی که گل و گیاه به بیماری‌های قارچی دچار می‌شود، از مواد قارچ‌کش مانند مانکوزب استفاده می‌شود تا گیاه از این بیماری‌ها حفاظت شود.  خاک مناسب: کاشت و رشد گیاهان در خاک مناسب، آن‌ها را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند. استفاده از کودها و مواد آلی و تعویض منظم خاک به بهبود سلامت گیاهان کمک زیادی  می‌کند. نظارت و ارزیابی مداوم: نظارت و ارزیابی منظم گیاهان برای شناسایی زودرس بیماری‌ها و تغییرات ناگهانی این امکان را می‌دهد تا بیماری‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند و در همان مراحل اولیه از گسترش بیماری در گیاه پیشگیری شود. استفاده از روش‌های فیزیکی: برخی از روش‌های فیزیکی مانند تنظیم دما (گرما یا سرما) یا استفاده از امواج صوتی نیز برای کنترل بیماری‌ها و حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. جلوگیری از تجمع گیاهان: گیاهان را نزدیک به یکدیگر نکارید، چرا که تجمع گیاهان در کنار هم، شرایط رطوبتی و دمایی مناسبی برای انتقال بیماری‌ها ایجاد خواهد کرد.  آموزش و افزایش آگاهی: آموزش و آگاهی لازم در مورد شناخت بیماری‌ها و حشرات، روش‌های پیشگیری از بیماری و مدیریت بیماری‌ها و کنترل حشرات در گیاهان تا حد مطلوبی برای حفظ سلامت گیاهان و کاهش ضررهای اقتصادی مفید خواهد بود. پیشگیری و کنترل بیماری‌های گل و گیاه نه تنها برای کشاورزان و باغبانان بلکه برای تولید محصولات سالم و حفظ محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با استفاده از این روش‌ها، می‌توان از ابتلای گیاهان به بیماری‌ها و حفظ سلامت آن‌ها کمک بسیاری کرد.5.0

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به گل فروشی اینترنتی فلورا است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس
محصول مورد نظر با موفقیت به سبد خرید شما اضافه گردید